Essentiële tips voor berekening BPM bij importeren van een auto
Als je overweegt om een auto uit het buitenland te halen, is het belangrijk om op de hoogte te zijn van de Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM). De BPM is een belasting die wordt geheven op de registratie van nieuwe en gebruikte personenauto’s en motorrijwielen in Nederland. De BPM berekenen is op zich eenvoudig en leggen we in onderstaand artikel uit. Zo kun je goed voorbereid aan het importproces beginnen
Wat is de BPM?
De Belasting van Personenauto’s en Motorrijwielen (BPM) is een belasting die wordt berekend op basis van de CO2-uitstoot en de netto catalogusprijs van een auto. Het doel van de BPM is het belasten van het gebruik van auto’s en het stimuleren van milieuvriendelijkere voertuigen.
CO2-uitstoot en BPM
De CO2-uitstoot van een auto is een belangrijke factor bij het berekenen van de BPM. Hoe hoger de CO2-uitstoot, hoe hoger de belasting. Je kunt de CO2-uitstoot vinden in het kentekenregister van het land waar de auto vandaan komt, of op het COC (Certificate of Conformity) dat bij de auto hoort. Bij het importeren van een gebruikte auto wordt gekeken naar de CO2-uitstoot volgens de Nederlandse meetmethode.
Netto catalogusprijs en BPM
De netto catalogusprijs is de waarde van de auto inclusief accessoires en opties, maar exclusief de BPM en de omzetbelasting (BTW). Het is belangrijk om te weten dat de netto catalogusprijs kan variëren, afhankelijk van het land waar de auto vandaan komt. Bij het importeren van een gebruikte auto wordt gekeken naar de waarde van vergelijkbare auto’s op de Nederlandse markt.
De BPM berekenen
De BPM berekenen kan complex zijn, maar er zijn verschillende methoden die je kunt gebruiken. De meest gebruikte methode is de afschrijvingstabelmethode. Deze methode houdt rekening met de leeftijd van de auto en de CO2-uitstoot. Door de leeftijd van de auto en de bijbehorende afschrijvingstabel te gebruiken, kun je de rest-BPM berekenen.
Afschrijvingstabelmethode
Bij de afschrijvingstabelmethode gaat de BPM berekenen op basis van een percentage van de oorspronkelijke BPM, afhankelijk van de leeftijd van de auto. Er zijn verschillende tabellen beschikbaar die je kunt gebruiken om de afschrijving te berekenen. Je kunt deze tabellen vinden op de website van de Belastingdienst.
Overige methoden BPM berekenen
Naast de afschrijvingstabelmethode zijn er nog andere methoden om de BPM te berekenen, zoals de taxatiemethode en de forfaitaire methode. Deze methoden zijn complexer en vereisen meestal de hulp van een expert. Het is belangrijk om te begrijpen dat het BPM berekenen nauwkeurigheid en kennis vereist, vooral bij het gebruik van alternatieve methoden. Het is raadzaam om professioneel advies in te winnen of de hulp in te schakelen van een specialist op het gebied van BPM-berekening om ervoor te zorgen dat je de juiste berekeningen maakt.
Aanvullende kosten
Bij het importeren van een auto moet je niet alleen rekening houden met de BPM, maar ook met andere kosten. Denk hierbij aan de transportkosten, de RDW-keuring, de kosten voor het laten aanpassen van de auto aan de Nederlandse normen en eventuele invoerrechten. Het is belangrijk om deze kosten in je budgetplanning op te nemen om verrassingen te voorkomen.
Aangifte doen en betalen van BPM
Na de BPM berekenen, moet je aangifte doen en de belasting betalen bij de Belastingdienst. Je kunt de aangifte online indienen via het aangifteformulier op de website van de Belastingdienst. Zorg ervoor dat je alle benodigde documenten en bewijsstukken bij de hand hebt, zoals het kentekenbewijs, het COC of de gegevens over de CO2-uitstoot.
Na betaling van de BPM
Na het betalen van de BPM ontvang je van de Belastingdienst een vrijstellingsbewijs of een kentekenbewijs waarop staat dat de BPM is voldaan. Met dit bewijs kun je de auto laten keuren bij de RDW en het kenteken laten overschrijven op jouw naam. Pas na deze stappen mag je met de auto op de openbare weg rijden.