5 Tips om je immuunsysteem te versterken

Wat is dat eigenlijk een immuunsysteem? Heb ik dat ook? En wat doet dit dan eigenlijk? Iedereen heeft een immuunsysteem en de ene is sterker dan de andere. Dit hangt samen met je levensstijl. Hoe je de jouwe kan versterken lees je hieronder met 5 handige tips!

Wat is een immuunsysteem?

Je immuunsysteem, of ook wel afweersysteem genoemd, beschermt je lichaam tegen indringers van buitenaf. Je immuunsysteem zit door je hele lichaam. Onder andere je luchtwegen, huid, darmen en bloed maakt hier deel van uit. Het beschermt je onder andere tegen virussen, parasieten, schimmels en bacteriën. 

Eet de juiste voeding

Door de juiste voeding te eten kun je je immuunsysteem versterken. Het immuunsysteem staat in verband met de darmen. Ook logisch want daar gaat al het eten langs. In onze darmen zitten allerlei verschillende bacteriën die ons immuunsysteem in balans houden. Als deze bacteriën verstoord worden, dan is je immuunsysteem uit balans en kun je dit merken aan je ontlasting. Om dit tegen te gaan kun je voldoende groente eten.

Dit houdt in dat je ongeveer 250 gram groente per dag eet. In groente zitten antioxidanten die sommige functies in het immuunsysteem stimuleren. Veel Nederlanders eten te weinig groente dus het is belangrijk om daar op te letten. Weet je nou niet goed wat je moet eten dan kun je altijd een deskundige in de hand nemen die een voedingsschema voor je kan maken. Op deze manier weet je dat je gezond en gevarieerd eet.

Producten om het immuunsysteem te versterken zijn aardbeien, amandelen, broccoli, champignons, spinazie, thee en watermeloen. Let erop dat je gevarieerd eet en dit zal ten goede komen aan je immuunsysteem. 

Voldoende slaap

Slapen is niet alleen heel fijn om te doen, maar het is ook nog eens goed voor je! Er is gebleken dat een goede nachtrust goed is voor je immuunsysteem. Het werkt samen met je geheugen. Als je immuunsysteem iets tegenkomt wat vreemd is, zoals virussen en bacteriën, dan wordt dat in kaart gebracht. Je lichaam weet dan de volgende keer deze bacteriën en virussen buiten moeten worden gehouden. Is dit niet het geval dan wordt er actie ondernomen. Vooral in een diepe slaap worden de bacteriën en virussen goed in kaart gebracht. 

Vitaminen

De voedingsstoffen vitaminen komen in kleine hoeveelheden voor in je eten en drinken. Ze zorgen voor een normale ontwikkeling en groei. Het lichaam kan de vitamines niet zelf aanmaken. Daarom moet je de vitaminen halen uit je eten of drinken. Let wel dat je niet te veel vitaminen binnen krijgt want dit kan schadelijk voor je gezondheid zijn. Sommige mensen in Nederland hebben extra vitaminen nodig en daarom is het handig als je vitaminen supplementen neemt. Een aantal vitaminen die helpen je immuunsysteem te versterken zijn onder andere vitamine C, vitamine D, selenium, zink, ijzer en vitamine B complex. 

Voldoende beweging

Regelmatig bewegen helpt om je immuunsysteem te verbeteren. Door veel te bewegen worden je immuuncellen actiever en komen ze uit hun schuilplaats. Daarnaast bewegen ze ook sneller door het lichaam waardoor indringers zoals bacteriën en virussen tegen worden gehouden. Als je veel beweegt, wordt je lichaam ook fitter en kan dit net uitmaken of je ziek wordt of niet. Door regelmatig te sporten kan het neusslijmvlies de lucht die je neus binnenkomt beter bevochtigen. Ook ventileren je longen beter als je regelmatig sport.

Sociale contacten

Als je veel sociale contacten hebt kan dit goed zijn voor je immuunsysteem. Doordat je veel sociale contacten hebt, vermindert dit de kans op stress. Dus zorg voor leuk gezelschap en ga eens wat vaker bij je vrienden langs. Dit zal je ten goede komen. 

Conclusie

Je immuunsysteem kan dus op veel verschillende manieren versterkt worden. Zorg vooral voor goede voeding met voldoende vitaminen en beweeg genoeg. Daarnaast is het ook belangrijk dat je goed en diep slaapt. Doe dit en de kans op ziek worden verminderd.