Spiermassa opbouwen

Een reden om te gaan fitnessen is voor veel mensen spiermassa opbouwen. Voordat je hieraan begint, is het verstandig om te weten waar je aan begint. Want spiermassa opbouwen is wel iets wat je zorgvuldig moet doen. Hou er rekening mee dat dit enkele jaren kan kosten en je moet beschikken over zelfdiscipline en doorzettingsvermogen. Hierbij enkele tips.

Volg een duidelijk schema

Train doelgericht. Zorg dat je kunt beschikken over een goed trainingsschema dat leidt tot jouw gewenste spiermassa. Een schema opstellen, kun je het beste doen samen met een personal trainer. Een schema geeft je houvast, ook kun je hiermee bijhouden hoe vaak en welke oefeningen je hebt gedaan.

Jouw personal trainer kan op basis van dit (ingevulde) schema jouw vorderingen volgen en gericht advies geven. In de sportschool kan de verleiding groot zijn om af te wijken van je schema en zwaardere trainingen te gaan doen. Doe dit niet. Volg je eigen schema. Wie te zwaar traint, komt in de problemen. Je spieren kunnen niet genoeg herstellen en het kan leiden tot blessures. Je zult merken dat door het volgen van je eigen schema, je vanzelf ook zwaardere trainingen aankunt.

Doe compound oefeningen

Compound oefeningen zijn ideaal om spiermassa mee op te bouwen. Dit zijn oefeningen waarmee je meerdere spiergroepen tegelijk traint. Ook beweeg je hiermee meerdere gewrichten tegelijk. Dit kost veel kracht en energie, waardoor je er veel spiermassa mee op kunt bouwen. Neem dit mee in je trainingsschema. Doe deze oefeningen met een halterstang en gewichten.

Zorg voor voldoende eiwitten en calorieën 

Als je aan krachtsport doet, heb je meer behoefte aan eiwitten en calorieën dan iemand die hier niet aan doet. Om exact te weten hoeveel eiwitten en calorieën je nodig hebt, kun je het beste een gespecialiseerde diëtist om raad vragen. Deze diëtist kan aan de hand van je BMI (Body Mass Index) berekenen hoe hoog deze behoefte exact is. Op basis hiervan kan er een dieet worden samengesteld. Het bepalen van een dieet is altijd maatwerk.

Neem rust en ontspan

Wie spiermassa wil opbouwen, zal hier helemaal voor gaan. Dat is uiteraard ook de bedoeling. Maar je zult ook tijd moeten nemen om te rusten en te ontspannen. Want door rust te nemen kan het lichaam op krachten komen en hierdoor juist weer extra spiermassa opbouwen. Dus zorg voor goede nachtrust, maak je slaapuren en doe tussen de trainingen door af en toe een dutje.