Wanneer is er sprake van merkinbreuk?
- Iemand gebruikt jouw merk of product
- Te achterhalen via zoekwoorden in advertenties
- Zorgt voor verwarring bij klanten
Het wil nog wel eens gebeuren. Iemand gebruikt jouw merk om zo producten of diensten te verkopen. Dat kunnen dezelfde producten zijn die jij ook verkoopt. Het kan echter ook gaan om nepproducten. Hoe dan ook, merkinbreuk – want dat is waar hier sprake van is – kan uitermate vervelend zijn.
Inbreuk op de merkidentiteit
Merkinbreuk kan op verschillende manieren plaatsvinden. Er kan inbreuk gemaakt worden op de merkidentiteit, maar er kan ook inbreuk gemaakt worden op basis van herkomst. Ook goodwill inbreuk is een bekende vorm van merkinbreuk. Het vervelende is dat merkinbreuk voor heel erg veel verwarring kan zorgen, zeker ook bij jouw klanten.
Monitoren via zoekwoorden in advertenties
Uiteraard kun je wat doen als er sprake is van merkinbreuk. Met lede ogen zien en rustig toekijken of vernemen dat iemand misbruik maakt van jouw merknaam is beslist niet nodig. Er zijn verschillende partijen die daarbij kunnen helpen en je zelfs kunnen helpen bij het monitoren of er sprake is van merkinbreuk. Dit kunnen ze doen op basis van zoekwoorden in advertenties bijvoorbeeld. Je moet er als ondernemer niet aan denken dat iemand zogenaamd producten van jouw merk tegen spotprijzen aanbiedt en dat het blijkt te gaan om kwalitatief zeer matige producten. Jij wordt er uiteindelijk op aangekeken, terwijl je er part noch deel aan hebt en zelf alleen maar kwaliteitsproducten of diensten levert. Daar gaat je goede naam.
Identieke merknaam en identieke producten
Vaak is bij merkinbreuk sprake van een derde partij die onder vermelding van een identieke merknaam identieke productgroepen verkoopt. Soms ook komt het voor dat je merknaam gebruikt wordt, maar een heel ander soort producten verkocht wordt. De mensen die dit doen, proberen op slinkse wijze zichzelf te verrijken door gebruik te maken van jouw naam als betrouwbaar merk.
Gerechtelijke procedure in de vorm van een kort geding
Kies je ervoor een belangenbehartiger in te schakelen, dan stel je samen met deze partij een strategie op om iets aan merkinbreuk te doen. Vaak volgt een sommatiebrief waarin je stelt dat de derde partij moet stoppen om onrechtmatig jouw merknaam te gebruiken. Krijg je geen antwoord en gaan de activiteiten gewoon door? Dan kun je een gerechtelijke procedure beginnen. Vaak gebruikt men dan een kort geding als pressiemiddel.
Verwarrend voor je klanten
Het ergste van merkinbreuk is wel de verwarring die ontstaat. Verwarring over de herkomst van de producten, verwarring over de prijzen waarvoor zogenaamd jouw producten aangeboden worden en verwarring over de kwaliteit die geleverd wordt. Merkinbreuk kan je als ondernemer ontzettend veel goodwill kosten.