Wat is augmented reality?
- Augmented Reality vult aan en verrijkt
- WebAR is ook sterk in opkomst
- Ideale tools voor de marketing
Augmented Reality (AR) is eigenlijk niets meer of minder dan de werkelijkheid aanvullen of verrijken met onder meer digitale content in de vorm van foto’s, video’s en 3D modellen. Je ziet AR door het scherm van je smartphone of tablet of door de lens van een AR-bril, bijvoorbeeld in de vorm van een hololens.
Getoond via een mobiele app, speciaal voor een bepaald doel ontwikkeld
AR wordt in de meeste gevallen getoond via een mobiele app, een app die speciaal voor een bepaald doel ontwikkeld is. Ook op de social media – Instagram, TikTok- is het mogelijk de content te bekijken. Denk maar eens aan de filters. Je weet wel, die iedereen er tien jaar jonger uit laten zien en daarmee dus de werkelijkheid verrijken. Wat nou de beste augmented reality marketing voorbeelden van het afgelopen jaar waren? Op eenzame hoogte stond toch wel Verizon, ter promotie van het 5G netwerk én om nieuwe Snapchat functies te onthullen. Een andere topper was wel Pokémon Smile. Kinderen kregen een Pikachu hoed op en moesten hun tanden goed poetsen om Pokémon te beschermen tegen bacteriën.
WebAR is sterk in opkomst en zie je met de standaard browser
Sterk in opmars is tegenwoordig ook WebAR, inderdaad een samenvoeging van website en augmented reality. Wat WebAR is en hoe het werkt? Je bekijkt en beleeft je AR nu dus via de browser. Ja hoor, dat kan gewoon met de standaard browser. Een speciale dedicated app is niet noodzakelijk. WebAR zet je speciaal in als marketinginstrument. Je kunt bij WebAR denken aan bijvoorbeeld het verrijken van een verpakking met digitale content. Vaak dien je om WebAR te activeren een QR-code te scannen. Die code verwijst je vervolgens naar een website. Vervolgens krijg je de 3D content in beeld. In bepaalde gevallen moet je toegang verlenen tot je camera en verschijnt er soms een AR marker. Behalve 3D kan ook sprake zijn van foto’s, video’s en filters zijn. De mogelijkheden van WebAR lijken bijkans onbegrensd. Zo kan nu ook een cilindrische verpakking tot leven gebracht worden.
De presentatie van de Volvo S60 en Arsenal
Voorbeelden van web based augmented reality (webAR)? Dat is bijvoorbeeld wel de presentatie van de nieuwe Volvo S60. Met WebAR kon je zowel de kleuren, velgen als het interieur aanpassen. Ander mooi voorbeeld was wel de product visualisatie van JBL en Lavazza x Arsenal. In dit laatste geval zag je alle spelers van de voetbalclub tot leven komen en kon je die bekijken.