DIY

4 tips voor personal branding

Het aantal zelfstandige ondernemers dat in Nederland werkzaam is, groeit nog altijd. In sommige branches is de concurrentie groot. Het is dus noodzakelijk om je te onderscheiden van je branchegenoten. Dat doe je door kwalitatief goed werk te leveren. Maar zelfs als je heel goed in je vak bent, zul je moeten zorgen dat je zichtbaar bent. Dat doe je met personal branding. We geven je 4 tips.

1.Laat zien wie je bent

Laten zien wie je bent, kan op verschillende manier vormgegeven worden. Je kunt natuurlijk naar een fotograaf stappen en een goede profielfoto laten maken. Maar jezelf laten zien kan ook op een andere manier. En dan hebben we het over de mens achter de ondernemer. Zeker ZZP-ers worden door de buitenwereld vaak als ‘één’ met hun bedrijf gezien. Jij bent het aanspreekpunt, de uitvoerder en de troubleshooter. Kortom, je bént het bedrijf. En daarom is het positief als je niet alleen je zakelijke kwaliteiten laat zien, maar ook een kijkje geeft in je persoonlijke interesses. Klanten en zakenpartners kunnen zich daardoor beter met je identificeren. En dat kan weer leiden tot betere contacten.

2.Zorg dat je gezien wordt

In het verlengde van laten zien wie je bent is dat je ook gezien moet kunnen worden. En daar heb je dan toch de hulp van een goede fotograaf bij nodig. Jezelf zichtbaar maken kan op verschillende manieren. Een veel voorkomende en bekende manier is natuurlijk een zakelijk social media-account. Hier heb je een profielfoto bij nodig die een goede weergave is van jouw persoonlijkheid. Zoek voor het maken van een professionele profielfoto een fotograaf uit die gespecialiseerd is in dit soort opdrachten. Niet iedere fotograaf kent de kneepjes van het vak van dit specifieke onderdeel van fotografie. Een fotograaf die landschappen fotografeert is niet per definitie goed in het maken van zakelijke portretfoto’s.

3.Leer je klanten kennen en geef ook wat van jezelf terug

Wil je goede producten of diensten leveren dan is het belangrijk dat je de markt kent. En dat de producten die je levert ook aansluiten bij de doelgroep die je voor ogen hebt. Het is dan ook goed om te weten wie je klanten zijn, wat ze belangrijk vinden en waar ze op letten bij de aankoop. Gedegen marktonderzoek bij de ontwikkeling van een nieuw product is dan ook noodzakelijk. In dat kader maak je ook gebruik van social media. Je kunt mensen niet alleen jouw bedrijf laten volgen. De binding met je klanten ontstaat ook als je betrokkenheid toont door ze terug te volgen. Dan heb direct een beeld van de dingen die ze bezighouden en hoe ze reageren op jouw media-uitingen. En je zult waardering krijgen dat het geen eenrichtingsverkeer is.

4.Houd de contacten professioneel

Tot slot is het belangrijk dat je, ondanks dat je betrokkenheid aan je klanten toont, toch een zakelijke afstand houdt. Het zoeken naar een juiste balans is niet altijd eenvoudig, maar wel noodzakelijk. Om die reden is het dan ook zeker aan te raden om een portretfoto te laten maken bij een professionele fotograaf en niet te kiezen voor een vakantiefoto bij je zakelijk profiel. Zo kun je aan je klanten laten zien we je bent, maar houd je zakelijk en privé wel gescheiden.

Gerelateerde artikelen

Back to top button