Trends

4 redenen waarom de Metaverse nog niet werkt 

Het moest de gamechanger van het moderne internet worden, de door Mark Zuckerberg aangekondigde Metaverse. In plaats daarvan lijkt het alsof er een pijp gebarsten is en komt het idee gewoon niet van de grond. Mensen tonen minder interesse dan verwacht, en het aantal hits is lager dan verwacht. Maar wat is de reden? 

In principe is het idee ideaal voor vele sectoren. Digitaal winkelen in een realistische omgeving? Of gokkers kunnen blackjack spelen in online casino’s en genieten van een echt Vegas-gevoel? De Metaverse zou het mogelijk kunnen maken. Dit zijn de vier belangrijkste redenen waarom het project nog niet met succes van start is gegaan. 

De Meta-visie is niet aangekomen bij Meta zelf 

Mark Zuckerberg is een visionair; hij heeft zijn leven al radicaal veranderd met zijn Facebook-project. Niet alleen het zijne, maar ook dat van miljoenen gebruikers die een deel van hun dagelijks leven op Facebook doorbrengen. Met Meta heeft Zuckerberg opnieuw een visie en wil hij het internet fundamenteel veranderen. Deze keer vecht hij echter grotendeels alleen; het project heeft zijn Meta-medewerkers nog niet bereikt. 

Er is een enquête gehouden onder Meta-werknemers in mei 2022. Slechts 58 % zei de strategie van Meta te begrijpen en er achter te staan. Een volle 42% mist de visie en ziet het niet helemaal voor zich. In feite lijkt er ook onder de aandeelhouders ontevredenheid en onzekerheid te bestaan. Ongeveer 60 % van de aandelenkoers stortte in, waardoor individuele projecten voorlopig werden stopgezet. 

Betekent dit al het einde voor de Metaverse? Niet helemaal, want Zuckerberg zou Zuckerberg niet zijn als hij niet in zijn project geloofde. Hij moet er alleen in slagen investeerders, werknemers en vooral gebruikers te overtuigen. 

De Metaverse is niet tastbaar voor gebruikers 

Facebook werd een miljardenproject en vandaag zijn er meer dan 5 miljard accounts bij de grote dienstverlener. Als er iemand de grondlegger van sociale media is, dan is het wel Mark Zuckerbergs Facebook. Maar waarom is de instroom in de Metaverse niet net zo groot? Er zit tenslotte dezelfde man achter en hij heeft laten zien wat hij kan. De Metaverse is niet zo tastbaar als Facebook, de toegangsvereisten zijn anders. 

Bij Facebook duurt de registratie vijf minuten, de enige vereiste is een smartphone of laptop. De Metaverse daarentegen is gebaseerd op zeer complexe technologie; er is een VR-bril nodig voor de volledige ervaring, en die is duur. Virtual reality is nog ver verwijderd van acceptatie, zelfs in de game-industrie blijft het ver achter bij de plastic weergave op de monitor. 

De kostenkwestie zou hier voor een groot deel debet aan kunnen zijn. VR-brillen kosten 500 tot ruim 1000 euro, terwijl een Facebook-account gratis is! 

4 redenen waarom de Metaverse nog niet werkt 

Verwachtingen over de Metaverse zijn verkeerd 

Het klinkt als de uitvinding bij uitstek, en toch komen de verwachtingen van de Metaverse niet met de feiten overeen. Digitale vergaderingen in 3D formaat? Ten eerste, een geweldig idee. Maar wie wil er in de praktijk echt met klanten en collega’s vergaderen, een ongemakkelijke bril op de neus dragen en niet eens kunnen ontspannen een kopje koffie drinken? VR-brillen openen mogelijkheden, maar beperken ze tegelijkertijd ook, omdat ze absoluut nodig zijn om de Metaverse te kunnen gebruiken. 

Misschien zou de juiste stap zijn om eerst de technische mogelijkheden te optimaliseren en vervolgens het Meta-project te lanceren. Het is niet mogelijk om met verouderde apparatuur naar een compleet nieuwe wereld te reizen. Een genetwerkte digitale wereld waarin mensen zich vrij kunnen bewegen en met elkaar kunnen communiceren is vandaag de dag nog science fiction. 

Technisch en theoretisch is dit alles al haalbaar, maar tegen welke prijs? Tot nu toe is het niet mogelijk geweest de Metaverse zo te ontwerpen dat iedereen toegang heeft. Afgezien van het punt over de technologie, zijn de verwachtingen ook verkeerd. Het idee van een Metaverse bestaat al veel langer, toen het Second Life project werd gelanceerd. Succesvol?

Nee, want in theorie klinkt het allemaal zoveel beter dan het in de praktijk werkt! Misschien is de Metaverse een deel van de toekomst, maar nog niet geschikt voor het hier en nu? 

Te snel, te veel, te weinig kennis 

Als Mark Zuckerberg een idee heeft, wil hij het graag gisteren uitgevoerd hebben. Maar zal de consument het nog kunnen bijbenen? Het idee van een gedecentraliseerd en open netwerk is gigantisch, NFTs, blockchain, Web3, de mogelijkheden zijn er. Maar wie zijn de gebruikers? Zonder twijfel zijn veel bedrijven uit Silicon Valley snel op de hype-trein gesprongen. 

Nvidia, Apple, Alphabet, Microsoft, ze riepen allemaal “hier” toen de trein van waanzin het digitale station binnenreed. Dit zijn echter grote techbedrijven die weinig gemeen hebben met de mainstream. Tot op heden weet slechts een fractie van de samenleving wat er achter de term metaverse schuilgaat. Maar om het te kunnen of zelfs te willen gebruiken is basiskennis een eerste vereiste. 

Het kan zijn dat toekomstige generaties sneller met het onderwerp worden geconfronteerd, maar voor de millenniumgeneratie moeten dergelijke technische innovaties met scepsis worden bekeken. Uit de beroepenwereld weten we al hoe langzaam de digitalisering verloopt. Zal de Metaverse, met zijn gigantische ontwikkelings- en technische potentieel, beter ontvangen worden? 

Beslist twijfelachtig, want mensen zijn vooral één ding: voorzichtig. Terwijl bedrijven vrijwillig de visionairs volgen die in het verleden succesvol waren, zijn klanten echte sceptici. Vaak kopen ze niet eens de reep chocolade met het gewijzigde recept, uit angst voor vernieuwingen en teleurstellingen. 

Nu inzetten op een zelfverkoper met de ontwikkeling van de Metaverse was niet alleen gedurfd, maar ook onrealistisch van Zuckerberg. Eerst en vooral, en dat betekent dat de technologie en het gedecentraliseerde concept eerst door de mensen moeten worden aanvaard. Dan krijgt de Metaverse ook een kans. 

Is de Metaverse nu geannuleerd?

Over en uit voor Zuckerbergs megaproject? Dat is niet helemaal duidelijk, want ook al was 2021 geen goed jaar voor de Metaverse, de initiatiefnemer geeft het niet zo snel op. Beleggers lopen van hem weg en de verwachte hausse is uitgebleven. 

En toch zijn de meeste deskundigen er zeker van dat de tijd nog niet rijp is voor deze trend, maar die komt nog wel. De Metaverse is dus nog niet verleden tijd, maar heeft een nieuwe start nodig om eindelijk van de grond te komen.

Gerelateerde artikelen

Back to top button