Health

5 tips om af te vallen

Story Highlights
  • Stel realistische doelen
  • Kies voor kleine stapjes, ga niet te snel
  • Schrijf je motivatie op

Ben je klaar met het jojo’en? En wil je graag op een gezonde manier blijvend afvallen? In dit artikel lees je 5 tips die je goed op weg helpen!

Tip 1: Stel een realistisch doel en schrijf je motivatie op

Vaak zien wij claims die stellen dat je in een paar weken een paar kilo vet kunt verliezen. Helaas is dit een fabel. Een belangrijke reden hiervoor is dat het lichaam gaat protesteren bij een te groot gewichtsverlies. Dit resulteert vaak in enorme honger die ervoor zorgt dat je weer terugvalt in je oude patroon.

De eerste tip is dan ook om een realistisch doel op te stellen. Nu vraag je je waarschijnlijk af wat is een realistisch doel? Ik kan het niet mooier maken dan het is, maar een realistisch doel is een gewichtsverlies van rond de 5 tot 10 procent van je huidige lichaamsgewicht. Stel je weegt rond de 70 kilogram dan is dat ongeveer 3,5 tot 7 kilogram.

Tip 2: kleine stapjes zijn de sleutel tot succes

Verschillende onderzoeken laten zien dat diëten niet werken. Je leert bij diëten niet hoe je je eetgewoontes op een langdurige manier kunt veranderen. Daarnaast is diëten een te rigoureuze stap. Je gooit in één je keer je hele eetpatroon om. 

Het werkt veel beter om stap voor stap te werk te gaan. Dit houdt in dat je ten eerste gaat onderzoeken welke ongezonde eetgewoontes er voor zorgen dat je niet afvalt of te zwaar bent geworden. Ten tweede zet je je voedingspatroon af tegen een gezond voedingspatroon en ga je na waar je gezondere keuzes kunt maken. 

Schrijf voor jezelf eens duidelijk een aantal doelen op. Welke voedingsgewoontes wil je veranderen? Schrijf maximaal 1 tot 2 per keer op. Anders wordt het te veel.

Tip 3: Schrijf je doelen op en houd het bij

Ik raad het aan om deze doelen op te schrijven en dagelijks bij te houden hoe het met je doelen is gegaan. Dit komt misschien wat kinderachtig over, maar het werkt motiverend om te zien of je op de juiste weg bent.  

Tip 4: Je omgeving is zo belangrijk

Je omgeving wordt nog te vaak onderschat. Het veranderen van je omgeving helpt om gedragsverandering makkelijker te maken. Heb jij een omgeving met allemaal verleidelijke dingen? Zoals lekkere snoepjes en hartig calorierijk eten? Dan is het veel lastiger om dit te weerstaan. Denk maar eens aan die tafel vol met lekkere dingen. Dat kun je echt niet weerstaan. Wees slim en richt daarom je omgeving gezond in. Probeer minder verleidelijke producten in je omgeving te zetten.

Tip 5: Leer om een terugval te voorkomen 

Even een nieuwe voedingspatroon starten is makkelijk. Maar de uitdaging ligt hem nou juist in het volhouden van een nieuwe gewoonte. Door je alvast voor te bereiden op moeilijke momenten is het makkelijker om de verleidingen te weerstaan. Dit kun je voorbeeld doen door de momenten vast te leggen wanneer jij je gestresst voelt. Wat gebeurt er dan hoe bereid je jezelf voor dat je niet terugvalt in oude patronen. Maak voor jezelf een als-dan-plan om je voor te bereiden op moeilijke momenten. Wil je hier meer over weten? Lees dan deze handige pagina over afvallen.

Gerelateerde artikelen

Bekijk ook
Close
Back to top button