Overig

De bedrijfscoach die verandering brengt: hoe doe je dat in organisaties?

Innovatie vraagt om verandering: hoe pak je dat slim aan?. Een bedrijfscoach kan daarbij helpen, dankzij de goede relatie met anderen binnen de brede organisatie. Een goede relatie maakt veranderen makkelijker. De bedrijfcoach vertaalt strategie naar de praktijk, dankzij effectief leiderschap. Coaching biedt daarvoor de beste kansen, omdat medewerkers zich dan meer betrokken voelen dan bij andere stijlen

Hoe breng je strategie in de praktijk?

Daadwerkelijk veranderen in de praktijk: dat vinden veel organisaties lastig. Hoe krijg je dat toch voor elkaar, bijvoorbeeld als je strategisch van koers wilt veranderen?

Directies en zelfs specifieke verander-teams hebben traditioneel moeite om de medewerkers binnen het bedrijf mee te krijgen in de plannen. Een bedrijfscoach kan daarbij helpen, dankzij de betere benadering van mensen. Een coach zet niet zomaar de lijnen uit. Een coach deelt meer dan een visie alleen. Door te luisteren, door verantwoordelijkheid te verstrekken en door te begeleiden ontstaat er samenwerking tussen leidinggevenden en medewerkers. Dat werkt inspirerend, en dus motiverend. 

De beste manier om deze mindset te integreren in de organisatie is een programma voor coach de coach.
Het maakt de weg vrij voor bedrijfscoaches die verandering brengen. 

In 3 stappen effectief innoveren

Verandering door een bedrijfscoach vraagt om aandacht voor drie stappen:

1. Voorbereiden op verandering

Dat begint met voorbereiding op de verandering. Pas als medewerkers de urgentie ervaren, stellen zij zich open voor aanpassingen. Tegelijkertijd wil je bouwen aan een brede coalitie die de verandering vorm gaat geven. Vaak helpt een visie op die verandering om de eerste groep daarvoor aan te spreken. Maak het bovendien concreet, bijvoorbeeld door aan te geven wat er mis gaat als jullie niet veranderen.

2. Maak het mogelijk

Ga vervolgens aan de slag met de daadwerkelijke verandering. Communiceer de visie breder binnen het bedrijf en identificeer eventuele hobbels en hordes. Neem die weg, om verandering mogelijk te maken. Leg de nadruk op quick-wins en de eerste resultaten, om te motiveren om daarmee door te blijven gaan. Zodra anderen merken dat jullie vooruitgaan wordt het makkelijker om de rest mee te krijgen.

3. Doorvoeren en doorzetten

Benadruk de verbeteringen en maak die relevant voor zoveel mogelijk mensen binnen de organisatie. Zet door, vanuit voldoende aandacht voor wat er verandert en hoe dat het bedrijf als geheel vooruit brengt. Vier kleine successen, om de beweging die je in gang zette vast te houden.

Die vaardigheden komen terug in een opleiding tot coach, waarbij je leert om dit samen met de mensen om je heen voor elkaar te krijgen. 

De bedrijfscoach die verandering brengt

Een bedrijfscoach biedt net zo goed een luisterend oor als een visie voor verandering. Het zijn de coachende vaardigheden die leidinggevenden helpen om verandering door te voeren binnen de organisaties waarvoor ze werken. Het vormt de belangrijkste basis voor innovatie die echt werkt, en die zaken blijvend beter maakt. Gebruik de bovenstaande tips en ontwikkel je als coach. Die inspiratie brengt je verder, als leidinggevende en als coach.

Gerelateerde artikelen

Back to top button