Deze zaken mag je niet vergeten bij het afsluiten van een hypotheek
- Hoeveel heb je nodig?
- Maandelijkse lasten
- Documenten op orde
Er zijn meerdere redenen om een hypotheek af te sluiten. Misschien ga je je allereerste huis kopen, of ben je op zoek naar een nieuwe woning omdat je huidige te klein wordt. Het kan natuurlijk ook zijn dat je je hypotheek wilt oversluiten of zelfs verhogen. Wat je plannen ook zijn, er zijn een paar dingen die je niet mag vergeten. We zetten graag de belangrijkste punten voor het verkrijgen van een (nieuwe) hypotheek even op een rijtje.
Hoeveel heb je nodig?
Wanneer je naar een hypotheek adviseur gaat is het belangrijk om te kijken wat je maximaal kunt lenen, maar ook naar wat je daadwerkelijk nodig hebt. Je kunt een hypotheek berekenen op basis van je gezamenlijke inkomen en wat je gespaard hebt. Misschien kun je zelf al een deel inleggen, waardoor je een minder grote lening nodig hebt en je maandelijkse lasten dus lager zijn. Leen dus niet zomaar het maximale, maar kijk wat je daadwerkelijk nodig hebt.
Maandelijkse lasten
Je maximale hypotheek pakken klinkt misschien alsof je ineens veel meer geld hebt, maar bedenk ook dat je dit allemaal moet terugbetalen. Je maandlasten zijn mogelijk torenhoog wanneer je gebruik maakt van de maximale hypotheek, en het is nog maar de vraag of je die lasten elke maand weer kunt dragen. Heb je nog genoeg geld over om te kunnen sparen of leuke dingen te kunnen doen? Als het antwoord ‘nee’ is, kun je beter wat minder lenen of kijken voor een goedkopere woning. Dat klinkt misschien hard, maar zo bespaar je jezelf een hoop ellende op de lange termijn. Check via https://www.hypotheek24.nl/ wat je maandelijkse lasten zullen zijn.
Documenten op orde
Er zijn een paar documenten die je op orde moet hebben voordat je naar een hypotheekadviseur kunt gaan. Denk hierbij aan een werkgeversverklaring als je nog geen vast contract hebt, een of meerdere salarisstroken van minder dan drie maanden oud, je legitimatiebewijs en een kopie hiervan en een bankafschrift van je recent gestorte nettosalaris. Als je ZZP’er bent moet je nog veel meer documenten meenemen, zoals je jaarcijfers, informatie over je arbeidsverleden en je KvK-inschrijving. Zorg dat je deze op orde hebt, zodat je niet voor niets op de afspraak verschijnt en je concrete informatie kunt verschaffen.