Wat maakt een goed visitekaartje?
Een visitekaartje is onmisbaar bij het bestendigen van nieuwe contacten als ondernemer. Voor veel potentiële klanten is het visitekaartje namelijk de eerste interactie die ze met jouw merk zullen hebben! Het is daarom van cruciaal belang om ervoor te zorgen dat de eerste indruk een positieve is. In dit artikel helpen we je verder om meer te weten te komen over de belangrijkste elementen van een goed visitekaartje.
Verzorg je visitekaartje alleen van de belangrijkste informatie
De gouden regel van een goed visitekaartje is om ze te voorzien van voldoende informatie om de aandacht te wekken van ontvanger, zonder dat er een overdaad aan informatie plaatsvindt. Wees daarom selectief met wat je precies wilt meegeven en zorg ervoor dat het gedenkwaardig is. Mocht je de ontvanger graag meer informatie mededelen, kies dan voor een simpele verwijzing naar bijvoorbeeld jouw website.
Leesbaarheid boven alles
Het kan natuurlijk heel leuk zijn om aan de slag te gaan met interessante lettertypen, maar het doel van een visitekaartje is dat de ontvanger direct kan lezen wat je wilt meegeven. Kies daarom voor lettertypen die goed leesbaar zijn en niet vervormd worden. Als je het gevoel hebt dat je met jouw visitekaartje een indrukwekkende impressie wilt achterlaten, zorg er dan voor dat jouw logo de benodigde pit meegeeft.
Houd voldoende ruimte over
Bij het vormgeven van een visitekaartje is het belangrijk dat je genoeg witruimte overhoudt en inhoud aan slechts één kant weergeeft. Het komt namelijk vaak voor dat mensen een woord of een zin op visitekaartjes schrijven om hun herinnering in de nabije toekomst op te frissen. Wanneer je genoeg ruimte overhoudt op je visitekaartje, stel je de ontvanger in staat om dit gemakkelijk te doen. Tevens zorg je ervoor dat je visitekaartje de nadruk legt op de informatie die echt van belang is.
Zorg voor een professionele bedrukking
Bij visitekaartjes drukken is het belangrijk dat je dit overlaat aan een professional. Op deze manier voorkom je een goedkope indruk die je uiteraard niet aan je ontvanger wilt meegeven. Je zou wellicht geld kunnen besparen door het zelf bedrukken van een visitekaartje, maar de impact van het geven van een kaartje dat niet naar behoren is, is niet hetzelfde als de professionele indruk die je zou maken bij een perfect kaartje!
Nodig de ontvanger voor het ondernemen van actie
Tenslotte kun je ervoor kiezen om een visitekaartje te creëren die oproept tot actie. Voorzie je visitekaartje bijvoorbeeld van een speciale aanbieding of een handige tip die relevant is voor de ontvanger!