Het onderhoud van je mountainbike: Gebruik deze tips!
Heb je al enige tijd geen onderhoud meer gepleegd aan je mountainbike? Dan is het tijd om hem weer eens grondig aan te gaan pakken. Je wilt natuurlijk voorkomen dat je met een krakende ketting of lekke band op pad gaat. Daarnaast is een mountainbike ketting schoonmaken ook een taak die je regelmatig uit moet voeren. Dit zorgt ervoor dat de mountainbike langer meegaat. In dit blog bericht willen we je enkele tips geven om je mountainbike te onderhouden.
De mountainbike schoonmaken
Wil je onderhoud gaan plegen aan je mountainbike? Dan is de eerste stap altijd om deze schoon te maken. Een schone fiets onderhouden scheelt natuurlijk vieze handen en je kunt gemakkelijker de overal bij. In eerste instantie begin je met het inspuiten van de ketting. Dit zorgt ervoor dat de ontvetter tijd heeft om in te trekken. Vervolgens spuit je de hele fiets af met een tuinslang. Hierdoor wordt al het vuil van de fiets verwijderd. Let er wel op dat je de fiets nooit afspoelen met een hogedrukspuit, maar gebruik hier altijd een tuinslang voor. Met een hogedrukspuit kan het zijn dat je al het vet tussen de lagers vandaan spuit. Dat wil je natuurlijk voorkomen!
Mountainbike ketting smeren
Als je klaar bent met het schoonmaken van de mountainbike, ga je beginnen met het onderhouden van de fiets. Wellicht heb je wel eens meegemaakt dat je gaat fietsen en je de ketting hoort. Dit komt omdat de ketting niet gesmeerd is. Om deze reden is het verstandig om regelmatig de ketting te smeren. Een mountainbike ketting smeren doe je om de levensduur van de ketting te verhogen en de fietservaring te verbeteren. Het smeren van de ketting doe je altijd met druppelflesjes. Hiermee kan je namelijk goed doseren en voorkom je dat je teveel gebruikt.
De wielen van de mountainbike checken
Nadat je de ketting gesmeerd is, ga je aan de slag met de andere delen van de fiets, waaronder de banden. Deze moeten namelijk altijd de juiste spanning hebben. Je controleert de bandenspanning met een fietspomp met metertje. Op de meter zie je vervolgens hoeveel spanning er op de band staat. Het is aan te raden om de spanning tussen de 1,4 en 2 bar te laten. Het is uiteraard wel afhankelijk van de breedte, het gewicht en het gebruik. Vervolgens kijk je ook of de band zelf mankementen heeft. Als er bijvoorbeeld kleine gaatjes in de band zitten, is het verstandig de band te vervangen. Hierdoor voorkom je namelijk dat je langs de kant van de weg komt te staan. Tot slot kijk je ook even of de vering nog goed is!